Zdravé zuby

Název projektu:

ZDRAVÉ  ZUBY

Typ projektu:
motivační
Školní rok
průběžně
Ročník
I. – V.
Poznámka
v návaznosti na učivo o lidském těle
Cíle projektu:
zlepšení úrovně zubního zdarví
Doba trvání
pravidelně každý školní rok
Dlouhodobý projekt – uveden ve Školním vzdělávacím programu
počet týdnů ..4..
Předměty
Více předmětů: ČaS, Prv, Př, Vl (po doběhu Obecné školy pouze v předmětu Čas)
Ve vyučování: třídy
Jiné: zubní ordinace – vyšetření individuálně závislé na rodičích

Formulace zadání:

•       poznat a chránit své zuby

Realizace projektu

1.    Příprava

a)    Materiální zabezpečení

•       pracovní listy, diplomy, kartičky na preventivní zubní prohlídku, www.zdravé zuby.cz

b)    organizační zajištění

•       učitelé, rodiče – návštěva zubního lékaře

c)    motivace žáků

•       “Co si pro nás velryba připravila?”

2.    Průběh

•       Projekt je členěn do témat podle učiva

•       1.-3.ročník: Člověk, Člověk a zdraví

•       4.-5.ročník: Člověk a jeho životní prostředí

•       Probíhá individuálně podle volby vyučujícího (týdně, měsíčně, několikadenní)

•       Žáci vyplňují pracovní listy, které lze využívat i pro skupinovou práci. Můžeme je okopírovat a rozstříhat, používat jednotlivé úkoly a obrázky.

•       Hry

•       Moje fantazie: kresby zubů, zubního kazu, mediální návrhy – plakáty, slogany

•       Ano – ne: kartičky s určitým tvrzením z programu ZZ, žáci přečtou tvrzení, rozhodnou, zda ano nebo ne, odůvodní své rozhodnutí

3.    Výstupy

•       1. – 3. roč. (význam zubů)

•       pojmenuje jednotlivé typy zubů, popisuje tvar a funkci, vznik zubního kazu, ví, jak je důležitá prevence, stravování a pitný režim, má základní hygienické návyky, používá zubní kartáček a pastu, ví, jak a kdy si čistit zuby, sestavuje jednoduchý jídelníček

•       uplatňuje základní hygienické návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle

•       dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a jiných

•       4.-5.roč

•       popisuje chrup, zná jeho význam, popíše zub, ví, co je prevence zubního kazu, pravidelně navštěvuje zubní lékařku, zubní hygiena, kartáček a pasta, žvýkání žvýkaček, samostatně vytvoří návrh propagující zubní zdraví (reklama), zná zdroje bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínu, vyhýbá se nevhodné výživě

•       využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře zdravého způsobu života

•       uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou.

Vyhodnocení projektu

 

1.    Kompetence

•       k učení

•       vyhledává a třídí informace na základě jejich propojení, pochopení a využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě

•       operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly

•       k řešení problému

•       ověřuje prakticky správnost řešení problémů

•       činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit

•       komunikativní

•       formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu

•       naslouchá promluvám druhých lidí, vhodně reaguje

•       sociální a personální

•       účinně spolupracuje ve skupině

•       podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu

•       přispívá k diskusi ve skupině

•       občanské

•       rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví

•       pracovní

•       přistupuje k výsledkům činnosti z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých

2.    Integrace vzdělávacích oborů, průřezová témata

•       integrace ČaS, (Prv, Př, Vl), souvisí s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova

3.    Počet žáků podílejících se na realizaci projektu: všichni žáci 1. – 5. ročníku

(ve šk.r. 2007/2008 – 64)

(ve šk.r. 2008/2009  – 59)

(ve šk.r. 2009/2010 – 58)

(ve šk.r. 2010/2011 – 55)

(ve šk.r. 2011/2012 – 63)

(ve šk.r. 2012/2013 – 52)

(ve šk.r. 2013/2014 – 55)

(ve šk.r. 2014/2015 – 59)

 

Počet učitelů podílejících se na realizaci projektu:

ve šk.r.2007/2008 – 5

ve šk.r.2008/2009 – 4

ve šk.r.2009/2010 – 4

ve šk.r.2010/2011 –  4

ve šk.r.2011/2012 – 4

ve šk.r.2012/2013 – 4

ve šk.r.2013/2014 – 4

ve šk.r.2014/2015 – 4

Mgr.D.Kouřílková                                                     RNDr.Eva Šigutová

garant projektu                                                          ředitelka ZŠ a MŠ

Napsat komentář